Thursday, May 31, 2012

For sharing.

Semalam sempat aku berborak-borak dengan husband aku. Selalunya, tak dapat bercerita panjang dengan husband aku time malam-malam cenggini. Terutamanya weekdays. Normally, husband aku akan  tidur dulu until 11 p.m, then only dia akan bangun for solat etc. Penat, katanya. Aku pun malas nak ganggu. Let him take a nap & rest.

Topik yang kita borakkan ialah berkenaan dengan kasih & sayang Allah pada hambanya. Dengar macam serius, kan? The topic is serious but we are always take it easy. Mungkin pada sesetengah husband & wife, macam kelakar jer...nak bercakap soal-soal yang macam nih. Tapi, ntahlah....for me & husband.....that's our styles. 

Ok, berbalik kepada cerita yang aku nak ceritakan di sini.

Teringat waktu aku bekerja di Honda Malaysia dulu. Kebanyakkan colleague aku adalah Chinese and Japanese. Ada sorang dua Malays, tapi Malay yang tak macam Malay. Atau lebih tepat lagi, Muslim yang tak macam Muslim. Faham-faham jerlah.....Tapi, aku takder hal berkawan dengan sesapa pun as long as he/she be nice to me and tak ganggu hidup aku. Hal dia dengan tuhan, itu bab lain. Siapalah aku nak judge other people.

Nak dijadikan cerita, one fine day....aku dan colleague aku nak keluar lunch sama-sama. Five of us, 2 Malays, 1 Japanese and the rest are Chinese. We're decided to have our lunch at the Italian Restaurant on that day. Kerja kat sini memang duit berkepuk-kepuk jugaklah. Kalau setakat nak makan kat restoren yang eksklusif, tkder hal punya!

The best part is, this restaurant is chosen by our Japanese's colleague. For sure, dia takkan pikir HALAL & HARAM ni semua. Tak boleh nak salahkan dia jugak, she's not a Muslim. Eventhough, aku bergaul dengan semua bangsa, AlhamduliLLAH I can manage on the HALAL & HARAM things.

On the way nak ke sana, hati aku berdebar-debar jugaklah, dok pikir apa yang nak makan. Takkan nak minum air sajer kot. Dessert pun belum tentu lagi halal. Apesal aku tak decline jer tadi. Boleh ker...macam tuh? Aku pandang my Malay's colleague. Selamba jer...aku tengok. For her, mungkin ini dah biasa. Puasa pun boleh makan in an open air. Takkan yang ni tak boleh kot!

Sampai jer..kat restoren..wahhh......so exclusive! Konfem tak halal.....kalau setakat red wine tuh...mesti letak punya kat dalam foods. Itu yang kita paling risau, benda haram yang tak nyata and tak nampak. Jantung aku dah berdengup kencang, rasa macam guilty sangat. Sangat-sangat. Tak tau nak explain macam mana. Hanya  pada Allah SWT sahaja aku berserah. Hanya Rahmat Allah SWT sahaja yang dapat menyelamatkan aku time nih. Aku percaya kalau Allah SWT sayangkan aku, DIA akan menyelamatkan.

Duduk jer...sambil dok buat-buat belek apa yang nak makan...datang the chef. Chef ni pun orang Itali jugak.  Hensem jugak...sempat lagi tu....Actually, this restaurant has an open kitchen. Maknanya, kita akan nampak all the cooks are preparing the foods. Terkejut jugak aku, apahal pulak si  chef came to our table. Nak halau aku ker...?

Dengan nada suara yang sangatlah gentle sambil tersenyum dan dengan loghat Italinya yang agak pekat, dia berkata,

"Excuse me ladies, I'm really sorry because all the foods here are prohibited for Muslim. We served wine and pork."

Pork.....uweekkkkk......nak termuntah aku dengar!

Aku pandang wajah my Malay's colleague. Dia agak termalu-malu sebab at first lagi, dia macam tak bother on this matter.

" Thank you, sir. I really appreciate that." 

What do you expect me to say? So many thanks to him and thanks a lot to our Merciful, the Almighty...Allah SWT for saving my faith!

Dengan rasa rendah diri aku lafazkan,

In the names of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful"

No comments:

Post a Comment