Wednesday, April 13, 2011

Gaduh...lagi,ker?

"Kaknin, ibu rasa adik dengan ala tu bla...bla...bla....".
"Kaknin rasa depa gaduh dak?".

Itulah antara soalan-soalan yang sering kali ditanya oleh mak aku kalau dia tengok something wrong dengan anak-anaknya. Aku tak tahulah pulak apa soalan yang ditanya mengenai aku pada yang lain-lain. Ermm...kadang-kala those things amatlah memeningkan kepala aku. Nampak macam simple, tapi kalau dibiarkan berlarutan boleh menjadi parah.


For me, kalau setakat bergaduh sket2 tu...biasalah. Apa kata orang, sedangkan lidah lagikan tergigit. And that's we called life. Kalau langsung takder gaduh2, macam tak best pulak. I will take from the positive side. Taknak pikir yang negative. It is not good for our health, actually.


Kita akan mengenali and memahami our siblings dengan lebih dekat dengan bergaduh. Because....selalunya kita akan pikir semula betul atau tidak tindakan yang kita ambik. Lepas tu pulak, kita akan terpikir,"Ooooo....rupa-rupanya dia tak suka macam tu". Then only, kita akan lebih memahami adik-beradik kita. Bagi aku, mudah saja...macam mana bergaduh pun, kita tetap sedarah sedaging. Datang dari tempat yang sama. Idak...ler....sorang ni spesel sket. Secara saintifiknya, semuanya dari percantuman sperma & ovum di dalam uterus sorang ibu. Nak aku terangkan pulak macam mana proses percantuman berlaku...? Haii...teringat zaman-zaman belajar Bio dulu.


But, I'm really appreciate with all of my siblings. Semuanya ada keistimewaan yang tersendiri. Saling lengkap-melengkapi. Macam jigsaw puzzle. Cuba korang bayangkan kalau only one piece jer...yang missing? Mesti jigsaw puzzle tu doesn't look perfect. Macam mana cantik pun gambar jigsaw puzzle tu, tapi kalau ada satu yang lobos (berlubang), ia akan mencacatkan keseluruhan gambar. Betul, tak..?


Fikir-fikirkanlah dan renung-renungkanlah....

No comments:

Post a Comment