Monday, February 7, 2011

Nak elak bergaduh...

Aku percaya setiap pasangan yang berkahwin mesti pernah bergaduh, kan? Kalau tak besar, kecik-kecik pun mesti pernah. Macam aku punya kes, selalu bergaduh pasal benda-benda yang simple. Stupid arguments, tak membina minda langsung! Contohnya, aku selalu marahkan husband aku pasal tak buang sampah properly into the trash. Then, husband aku akan cakap aku particular sangat. "Berperang mulut" lah sekejap. Sampah yang jatuh tu tak terangkat-angkat jugak. Kalaulah trash dan sampah tu benda yang bernyawa, mesti dah gelakkan dua manusia nih! Itulah di antara contoh-contoh stupid arguments antara aku dan husband aku.

After a while, aku mula terfikir apa yang aku boleh buat untuk kurangkan sket rasa nak marah between each other. Allah SWT bagi akal, so kita kenalah fikirkan caranya. Tak kisahlah macam mana pun asalkan ianya mendatangkan kebaikan. Kena guna kreativiti lah sket. So, once a while...aku gunakan bedsheet time aku kahwin dulu. Bila tengok jer...bedsheet tu, aku rasa "something". Macam dah tak jadi nak cari pasal dengan husband aku. Terkenang kembali sewaktu mula-mula berkahwin dulu. Tapi, tak bolehlah pakai everyday. Tak exclusive lah pulak!



Another thing yang aku buat ialah aku gantungkan gambar-gambar sewaktu aku berkahwin and bercinta dulu with my husband just in front of our bedroom. So, kalau rasa "panas" tu, keluar jer dari pintu bilik tidur...akan terpandanglah all the pics. May be in that way akan rasa "sejuk" sket. At least, I'm trying something to avoid me and my husband daripada berpanjangan bergaduh. It is not nice kalau our kids tengok kita bergaduh, kan? Itulah serba sedikit method yang aku gunakan for husband-wife-relationships nih. So, kalau ada cara lain...kongsi-kongsilah kat sini. Sharing is caring!



No comments:

Post a Comment