Wednesday, January 26, 2011

Appreciate what you have.

Pernah tak korang tiba-tiba rasa jeles dengan orang lain? He...he...mesti pernah, kan? Tapi tak tahulah kalau-kalau ada orang yang tak pernah langsung rasa macam tu. Aku salute for this kind of person. Payah tu nak cari, beb...!

As a human being, to be honest...aku pun pernah rasa macam tu. But most of the times, aku cuba control myself.  Aku cuba belajar untuk menjadi seseorang yang bersyukur dengan apa yang aku ada. Tak kisahlah dari segi material atau sebagainya. Ini pun sebab husband aku yang banyak menolong aku. Hello...bukan senang, ye...nak mendidik hati ni.

Abah aku selalu berpesan (selalu sangat),"Jangan asyik pandang orang yang di atas,sesekali kita kena jugak pandang orang yang di bawah". And, aku sangat percaya apa yang abah aku sampaikan. Kalau kita asyik dan leka dengan sesuatu yang di "atas", kita akan mudah rasa kurang dengan apa yang kita ada. Aku cukup respect dengan abah aku. Sebabnya, I know he has a lot of money (takderla tahap Millionaire), but he still can detain himself from becoming arrogant person. One thing for sure, abah aku bukan seorang yang kedekut. Kalau aku berada di tempat abah aku, rasanya aku mesti tukar-tukar kereta ke, beli handbags yang riban-riban punya ke, etc. Itulah yang special mengenai abah aku. Itulah yang membezakan aku dan abah aku. Aku berdoa agar abah aku sentiasa dimurahkan rezekinya.

But now, aku bersyukur sangat sebab aku sudah boleh buang segala perasaan yang buruk nih. Walaupun tak semua. but at least, I'm trying. Try to appreciate dengan apa yang ada. Yang penting, I have my own family, parents, parents in-laws and adik-adik yang tersayang. Sekarang, aku dah tak kisah dengan yang sekeliling, asalkan aku bersama dengan family aku. Sometimes, kita tengok orang tu ada segala-galanya, tapi belum tentu dia bahagia. Sebabnya, kebahagiaan itu bukan diukur dari pandangan orang lain terhadapnya, tetapi diukur dari dalam hati orang itu sendiri.


No comments:

Post a Comment