Wednesday, October 6, 2010

It's time for decorating a house...!

Aku sebenarnya sangat suka menghias rumah nih. DIY. Me and my ibu sangat suka menghias rumah nih. My ibu suka konsep Moden Kontemporari + English Classic. Senang nak jaga,katanya. Iyelah...bila umur dah meningkat nih, mak aku dah tak suka benda2 yang serabutkan kepalanya. Next time, aku upload gambar rumah mak aku kat Kedah. Now, aku nak citer pasal rumah aku yang tak seberapa nih kalau nak compare dengan rumah mak aku la. Aku tinggal kat apartment. Faham2 jerlah...ruang pun tak berapa nak luas. Actually, dulu me and my husband sewa jer kat sini. But then, the owner nak jual rumah nih. So, after had some discussions with my hubby, we're decided to buy this house. The price is quite good and the location also baik. Actually, we want to buy a landed house. Tapi takper, as said by my hubby, tak rugi beli property nih. Tapi, kenala hold dulu nak beli a landed house sebab duit dah kering. Banyak pakai duit beb...beli rumah. 10% deposits and legal fees lagi. Pokai jugakla. Dulu aku tak kisah pun pasal beli rumah nih. But now, I know that we MUST have savings when we want to buy a house.


Emmm....aku mulakan dengan pintu rumah aku nih. Aku changed pintu nih. Aku beli lain. For your info, pintu nih dijual separately. Meaning that, pintu harga lain, lock harga lain, painting harga lain and installation harga lain. Aku ingat dijual in complete set. Tu tak termasuk upah transportation lagi. Pintu saje almost RM500. Yang biasa2 pulak tuh. Then, aku beli la decopage sticker kat Romantika Amcorp Mall, PJ. RM15. So, aku stick kat pintu aku tuh. DIY. Cantik jugak. Banyak jugakla....orang tanya pasal pintu aku nih. Diaorang ingat aku beli complete set macam tuh.



Ni pulak gambar jeriji tingkap rumah aku. Aku cadang nak guna rought iron, tapi mahal sangatla. So, aku changed kepada iron biasa. Tu pun the price boleh tahan jugakla. Actually, banyak nak kena spend if we bought rumah. Almaklumlah, our own house. Mestila nak buat something, kan? Ini baru kecik, kalau besar tak tahulah pulak banyak mana pulak spent nyer.



This view is from my bed. My bedroom's wall still tak cat lagi. Tak decide lagi colour ape. Actually, all the rooms aku tak decorate lagi. Aku spent dulu kat living and sket kat kitchen. Sebab paint pun dah mahal sekarang. Mestilah nak pakai paint yang baik like Nippon ker. I just applied Nippon Paint kat living rumah aku. Aku pegi jer kat Ace Hardware kat Saujana Utama nih, then aku chose kat Colour Creation. Diaorang akan bancuhlah kat kita. Guna machine lah. Aderlah software programmer dier. Takkan pandai2 bancuh kot.

Yang ini pulak view kat living rumah aku. Biasa jer. Living ni lah yang aku tukar cat nyer. Aku chose green colour. But, aku lupa pulak code nyer. Nanti aku try to find the code. But for sure. it's Nippon Paint Colour Creation. 2 plates with blue roses (kat dinding)  tuh are actually belongs to my abah. Arwah mak dia punyer. Kira pinggan antik lah. Aku try mintak kat abah aku, dapatlah 2 plates nih. The rest still my abah simpan. Pinggan nih sangat valuable. Aku pernah tanya Pengumpul Barang2 Antik kat Flea Market Amcorp Mall pasal harga. Saucer pan, dia ambik dalam RM300 each. Itu belum lagi dinner plate. Itu yang abah aku sayang sangat nih. All the plates are made in England. For your info, abah aku nih memang suka collect barang2 antik. Minat katanya. Itu tak termasuk lagi jam tangan yang dia ada. Paling dia sayang Rolex Oyster and another Rolex yang aku sendiri tak tahu modelnya. Rolex Oyster tuh almost RM10K nowadays. Tu lah serba sedikit pasal abah aku. But I admire him so much sebab he knows what he's doing. TV rack aku belum beli lagi. Sebab aku tak suka beli furnitures, pastu tak tahu nak letak mana. Dah la rumah sempit, nampak lagi sempit. Aku nak suasana yang relax. Tapi, aku dah buat survey kat IKEA. Tunggu offer dulu. He...he....he....



Haa...yang ni actually shoes capboard. Murah jer aku beli. Aku beli ni pun sebab my kids selalu punggah all my shoes. Tu yang aku beli jer yang murah2. Pastu aku cat dengan white colour,oil paint. Tapi, aku tak cat semula dengan spray paint supaya nampak shinning sket. So, my advise is, you should cat semula dengan cat spray supaya nampak lagi cantik. Pastu, aku just sticked dengan decopage. Terus nampak lain,kan...? It's only takes your imaginations and some efforts to do it.


Yang ini pulak, reading area for my family. Kerusi tuh aku beli kat IKEA. Books rack tuh pun aku beli kat IKEA (Billy Books Rack). Yang ini, aku tak cat. Memang colour putih.



Ni pulak dining area aku, bersekali dengan living room aku. Biasalah...apartment. Actually, meja makan aku nih asalnya colour hitam. Pastu, aku cat colour putih and aku stick dengan decopage yang aku beli kat Romantika, Amcorp Mall. Hand-Made Ribbon tuh pulak aku beli kat Makndak aku yang ader showroom tuh.
 


Ini yard aku yang tak seberapa. Aku cat semula and aku pasang blind for privacy. Then, aku tanam pokok sket supaya nampak hijau kat sini. Ada aura Alpha & Beta. Good for your eyes and minds. Sebenarnya, banyak lagi yang aku nak buat kat sini. Tunggu update yang terbaru.


Lastly, gambar kat luar rumah aku. Dinding aku cat lain and aku tanam pokok2.





No comments:

Post a Comment